ICT as an Educational Tool to strengthen the Teaching-Learning process of University Education
Keywords:
Communication, education, technologyAbstract
Information and Communication Technologies (ICT) have become essential tools for strengthening the teaching-learning process among students. This research addressed the problem statement, the general objective, and the specific objectives, all aimed at verifying the effectiveness of using new technologies in higher education and exploring their potential to enhance the pedagogical, methodological, and communicative processes that contemporary educators must master to foster meaning full earning. Among the relevant background studies, there search conducted by Hernández, M. stands out, whose findings indicate that faculty members at private universities tend to have greater ICT training from an instrumental perspective, rather than a pedagogical one. The study follows a descriptive approach, with a mixed design combining documentary and field research. A survey was used as the primary data collection instrument. The results allowed the conclusion that ICT indeed contribute to improving the teaching-learning process. However, the findings also highlighted the need to strengthen teacher training, not only in the technical use of digital tools but also in their methodological integration. Based on these results, there searcher proposes a continuous training plan aimed at enhancing teachers' digital competencies, there by promoting an effective pedagogical integration of ICT in the university classroom.
Downloads
References
Acuña Acuña, E. G. (2022). Análisis del impacto de las TIC en la educación superior en Latinoamérica. Edutech Review, 9(1), 1–15. https://doi.org/10.37467/gk
Area-Moreira, M., & Pessoa, T. (2019). La educación digital y el desarrollo de competencias digitales en la universidad. Revista de Educación a Distancia, 59, 1–23. https://doi.org/10.6018/red/59/1
Cabero-Almenara, J., &Llorente-Cejudo, M. C. (2020). La competencia digital docente en la educación superior: Retos y oportunidades. Profesorado, Revista de Currículum y Formación del Profesorado, 24(1), 1–25. https://doi.org/10.30827/profesorado.v24i1.10345
Cruz-Pérez, M. A., Pozo-Vinueza, M. A., Juca-Aulestia, J. M., & Sánchez-Ramírez, L. C. (2020). La integración de las TIC en el currículo de educación superior en la última década. Revista Ciencias Pedagógicas e Innovación, 8(1), 55–61. https://doi.org/10.26423/rcpi.v8i1.368
García-Peñalvo, F. J., &Corell, A. (2020). *La transformación digital en las universidades: Retos y oportunidades. Education in the Knowledge Society, 21, e23629. https://doi.org/10.14201/eks.23629
Hernández Sampieri, R., Fernández-Collado, C., & Baptista-Lucio, P. (2022). Metodología de la investigación (7.ª ed.). McGraw-Hill Education.
López-Meneses, E., Vázquez-Cano, E., & Román-Graván, P. (2020). Análisis del impacto del COVID-19 en la educación superior en España: El caso de las universidades públicas. Revista Latina de Comunicación Social, 78, 265–287. https://doi.org/10.4185/RLCS-2020-1476
Martínez, M. A., & Pérez, L. (2021). Gamificación y TIC en la educación superior: Un enfoque innovador. Revista de Innovación Educativa, 15(1), 33–48.
Ortega, J. A., & Ríos, M. (2022). Plataformas virtuales y aprendizaje autónomo en estudiantes universitarios. Revista de Educación y Tecnología, 10(2), 77–92.
Peña, D., & Vargas, F. (2019). Evaluación del uso de recursos digitales en universidades latinoamericanas. Revista Iberoamericana de Tecnología Educativa, 7(1), 12–28.
Ramírez-Montoya, M. S., & Valenzuela González, J. R. (2021). Tendencias de innovación educativa con uso de TIC en la educación superior. Revista Iberoamericana de Educación Superior, 12(33), 3–20. https://doi.org/10.22201/iisue.20072872e.2021.33.833
Rodríguez, C., & Torres, A. (2020). La alfabetización digital en la formación docente universitaria. Revista de Estudios Pedagógicos, 46(2), 101–118.
Salinas, J. (2019). Innovación docente y uso de TIC en la educación superior: Nuevas formas de aprendizaje. RIED. Revista Iberoamericana de Educación a Distancia, 22(2), 25–44. https://doi.org/10.5944/ried.22.2.24317
Silva, M., & Gómez, R. (2021). Educación híbrida y TIC: Retos para la docencia universitaria post-pandemia. Revista de Educación Superior, 30(3), 55–70.
Tapia, J., & León, S. (2022). El uso de entornos virtuales de aprendizaje en carreras técnicas universitarias. Revista de Tecnología y Educación, 14(1), 21–36.
Vega, L., & Morales, P. (2020). Competencias digitales en estudiantes de primer ingreso universitario. Revista de Investigación Educativa, 38(1), 89–105.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Espectro Investigativo Latinoamericano

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.