E-learning course for learning rational numbers
Keywords:
Course, learning, mathematics, rational numbersAbstract
This paper describes the design and implementation of an e-learning <e-mat> course to determine the learning of rational numbers in undergraduate students in management, consulting and business, at Hosanna University. The methodology consisted of explanatory field research with a quasi-experimental design. The results indicate that the learning of rational numbers was improved in the dimensions of symbolic-mathematical interpretation, accuracy of the answers to the exercises, problem solving and logical sequence in the applied procedures. In conclusion, there is a high margin of acceptance and intellectual complacency on the part of the students who used the <e-mat> course, given its multiplicity of technological resources; its perceptive communicative interaction; and its flexible, feasible and adaptable mechanism.
Downloads
References
Álvarez, M. (2019). Los ambientes virtuales de aprendizaje (AVA) como facilitadores del proceso de enseñanza y aprendizaje de la geometría analítica en la educación media. (Información recopilada, resultados parciales y formulaciones provisionales. Material utilizado en la elaboración de la tesis de grado)
Argueta, R. (2016). Tecnología de Educación Virtual RP. Definición de Entorno virtual de aprendizaje (EVA). Tomado de: https://sites.google.com/site/tecnologiadeeducacionvirtualrp/entorno-virtual-de-aprendizaje-3
Arias, F. (2012). El Proyecto de Investigación: Introducción a la Metodología Científica. Caracas: Episteme, (6ª ed.)
Díaz, F. (2006). Principios de diseño instruccional de entornos de aprendizaje apoyados en TIC: un marco de referencia sociocultural y situado. Tecnología y Comunicación Educativa, 41. Obtenido de: http://investigacion.ilce.edu.mx/tyce/41/art1.pdf
Dorrego, E. (2010). Diseño instruccional de los medios y estrategias cognitivas. Revista Comunicar 8. Caracas.
Edel, R. (2003). REICE. Definición de Rendimiento Académico. Tomado de: https://www.redalyc.org/pdf/551/55110208.pdf
Finol, M. y Camacho, H. (2008). El Proceso de Investigación Científica. Zulia: Ediluz.
Gagné y Briggs (2010). La Planificación de la Enseñanza. México: Editorial Trillas.
Ganduxé, M. (2018). E-learning Actual. Definición de e-learning. Tomado de: https://elearningactual.com/e-learning-significado/
García, H. (2018). Diseño de Módulos Instruccionales para el Aprendizaje de las Fracciones en los Estudiantes de Duodécimo Grado. (Información recopilada, resultados parciales y formulaciones provisionales. Material utilizado en la elaboración de la tesis de grado)
García, J. (2019). Qué es el e-learning 2021. Definición de curso e-learning. Tomado de: https://www.itmadrid.com/que-es-el-e-learning-2019/
Hernández, R., Fernández, C. y Baptista, P. (2014). Metodología de la Investigación. México: McGraw Hill, 6ta Edición.
Lebrija, A. (2016). Cambios en la Enseñanza de las Matemáticas. Tomado de: https://www.laestrella.com.pa/nacional/160623/cambios-ensenanza-matematicas
Salazar, L. (2021). Informe de la Coordinación Académica sobre la población estudiantil del periodo académico 2021-I. Panamá: Universidad Hosanna.
Siemens, G. (2007). Una teoría de aprendizaje para la era digital. Definición de Conectivismo. Tomado de: https://www.academia.edu/2857204/Una_teor%C3%ADa_de_aprendizaje_para_la_era_digital
Siemens, G. (2010). KnowingKnowledge. La Teoría del Conectivismo. Editorial: Lulu.com
Tonantzin, D. (2010). Modelos de DI para el Diseño de Instrucción de Cursos. Englewood, CO: LibrariesUnimited, Inc.
Trejo, E. (2013). La matemática en contexto como propuesta metodológica. Tomado de: https://polipapers.upv.es/index.php/REDU/article/view/5562
UNESCO (2019). Marco de competencias de los Docentes en materia de TIC UNESCO. Obtenido de: https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000371024
Universidad Hosanna (2020). Plan de Curso de la Asignatura Matemáticas Básicas. Panamá.
Veliz, M. (2019). Propuesta de innovación metodológica para la enseñanza de la Matemática con modalidad no presencial en carreras de Ciencias Económicas. Trabajo final de Grado en el nivel d Maestría, USMA, Panamá.
Warnier, Y. (2010). Definición de Chamilo. Tomado de: https://chamilo.org/es/chamilo/
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Espectro Investigativo Latinoamericano

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.