Teacher training on the SDGs:

a strategy for integrating sustainable development at ISAE University

Authors

Keywords:

Teacher training, Sustainable Development Goals, higher education, ISAE University, teaching strategies

Abstract

This article presents the findings of an applied research study aimed at designing a training proposal for teachers at ISAE University's central campus, focusing on integrating the Sustainable Development Goals (SDGs) into academic processes.  Using a quantitative, non-experimental, cross-sectional design, a structured questionnaire was applied to a non-probabilistic sample of 52 teachers.  The results revealed moderate knowledge of the SDGs and a high interest in receiving specific training on didactic strategies for classroom integration.  The training proposal was structured into thematic modules by knowledge area and used active methodologies such as project-based learning.  It concludes that contextualized, practical, and interdisciplinary training can significantly strengthen educational practices within the framework of sustainable development.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Alonso, M., &Gallego, C. (2022). Metodologías activas para el desarrollo sostenible. Revista Iberoamericana de Educación, 89(1), 34–50.

CONEAUPA. (2017). Lineamientos para la evaluación de la extensión universitaria. Panamá.

González, L. (2022). Aprendizaje basado en proyectos y su impacto en la formación universitaria. Revista de Pedagogía Crítica, 6(2), 90–104.

Gutiérrez, P. (2023). La andragogía en la formación docente universitaria. Revista de Educación Continua, 11(3), 45–59.

Harrison, M. (2013). Educación comunitaria y desarrollo sostenible. Journalof Social Education, 29(4), 78–93.

Hersh, R., & Schneider, C. (2005). Fostering social responsibility. Associationof American Colleges&Universities.

ISAE Universidad. (2023). Plan de capacitación docente 2023 2025. [Documento institucional].

Márquez, A. (2023). Interdisciplinariedad y sostenibilidad en la educación superior. Foro de Educación y Sociedad, 15(1), 60–77.

Naciones Unidas. (2023). Agenda 2030 para el Desarrollo Sostenible. https://sdgs.un.org/goals

Panamá. (2015). Decreto Ejecutivo No. 393 que adopta los ODS. Gaceta Oficial.

Panamá. (2018). Decreto Ejecutivo No. 75 que declara el mes de julio como el mes de los ODS. Gaceta Oficial.

Pearson, L. (2023). Capacitación docente e innovación didáctica en la era de los ODS. Revista Internacional de Educación para el Desarrollo, 8(1), 33–47.

Rivera, J. (2023). Diagnóstico de necesidades formativas para la educación sostenible. Revista de Investigación Educativa, 19(2), 112–129.

UNESCO. (2021). Educación para el desarrollo sostenible. https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000370215

Universidad Abierta para Adultos. (2024). Formación docente para la sostenibilidad. https://uapa.edu.do

Published

2025-07-27

Issue

Section

Artículos

How to Cite

Teacher training on the SDGs: : a strategy for integrating sustainable development at ISAE University. (2025). Espectro Investigativo Latinoamericano, 7(2), 30-36. http://revistas.isaeuniversidad.ac.pa/index.php/espila/article/view/81

Most read articles by the same author(s)